hero image

Jak vybrat kvalitního dodavatele softwaru

Správný výběr dodavatele softwaru je nezbytný k tomu, aby byl váš projekt úspěšný. Protože víme, že výběr kvalitního dodavatele není snadná disciplína, sepsali jsme pro vás všechny důležité informace, které vás úspěšně celým procesem provedou.

Ve své podstatě nezáleží na tom, zda hledáte někoho pro vývoj mobilních aplikací nebo pro vývoj webových aplikací či informačních systémů, protože níže uvedené rady a tipy platí pro všechny tyto případy.

Velikost dodavatele

Při výběru dodavatele na velikosti záleží, protože požadavky a potřeby na vývoj softwaru jsou jiné u zadavatele jakožto soukromé osoby a u zadavatele, kterým je velká společnost. Stejně tak jsou jinak náročné různě velké zakázky - ať už po stránce technické, časové nebo cenové. Proto je při výběru dodavatele skutečně důležité zohlednit i jeho velikost.

Když jste soukromá osoba nebo startup
Když jste soukromá osoba nebo startup
Pokud jste osoba s nápadem na skvělou mobilní či webovou aplikaci nebo jste startup, pak je pro vás ideální hledat středně velkého dodavatele. Tito dodavatelé mají dostatek znalostí a zkušeností, proto vám dokážou vysvětlit vše potřebné a upozornit vás na případná úskalí vašeho projektu. Další možnou volbou je využití služeb freelancera nebo malé tzv. garážové firmy. Takovou spolupráci je potřeba dobře zvážit, protože s sebou nese specifická rizika (nestabilita, nezkušenost, možné ukončení působení na trhu…). Pakliže máte ve svém okolí spolehlivého a časem i zkušenostmi prověřeného dodavatele tohoto typu, existuje šance na úspěch. Pokud ale takový kontakt nemáte, zvolte raději prověřenou středně velkou společnost. Není totiž nic horšího než, když takováto malá firma bez delší historie zanikne a vy zůstanete bez podpory nebo s nedokončeným projektem.
Když jste středně velká společnost
Když jste středně velká společnost
Jste střední firma, která potřebuje realizovat nějaký svůj projekt, který podpoří váš byznys? Pak svého ideálního dodavatele najdete ve středně velkých společnostech, jako jste vy. Stejně jako vy máte již své nedocenitelné zkušenosti a znalosti ve svém oboru, bude je mít i dodavatel střední velikosti, který úspěšně působí na trhu mnoho let. Právě mnohaleté zkušenosti v kombinaci s profesionalitou jsou klíčem k dobré spolupráci a úspěšně realizovanému projektu.
Když jste velká společnost
Když jste velká společnost
Jako velká firma máte rozsáhlé potřeby a složité projekty, které vyžadují spolehlivého a zkušeného partnera. Potřebujete dodavatele, který nejen rozumí vašemu byznysu, ale dokáže se přizpůsobit měnícím se podmínkám trhu a poskytovat flexibilní řešení. A právě díky našim mnohaletým zkušenostem a hluboké znalosti různých odvětví jsme pro vás ideálním partnerem. Naše schopnost realizovat náročné projekty s důrazem na kvalitu a efektivitu zaručuje, že vaše projekty budou úspěšně dokončeny, a to i v prostředí, které klade vysoké nároky na výkon a rychlost. Vyberte si partnera, který vám pomůže naplnit vaše ambiciózní cíle.

Druh softwaru, který chcete vyvíjet

Mezi často poptávané software patří webová nebo mobilní aplikace a informační systémy. Stává se, že dochází k záměně pojmů vývoj webu a vývoj webových aplikací. Hlavním důvodem je, že na první pohled vypadá web i webová aplikace stejně. Proto vám níže přiblížíme, jaký je v nich rozdíl, abyste nemuseli váhat, u koho máte potřebnou službu poptávat.

Co znamená vývoj webu
Co znamená vývoj webu
Jednoduše řečeno - na webu najdete webové stránky, které obsahují informace a slouží k prezentaci, prodeji nebo k předávání informací. Typickými webovými stránkami, které tvoří web, jsou: hlavní stránka, o nás, nabízené zboží, kontakty apod. Existují také weby, kterým se říká single-page web. Tyto weby jsou tvořeny jednou webovou stránkou. Pokud tedy potřebujete vývoj webu, pak nehledáte dodavatele softwaru, ale potřebujete web developera, který vám vytvoří funkční a vzhledově pěkný web. Doporučujeme najít si dodavatele, který ovládá marketing (strategii, komunikaci, SEO, copywriting apod.) a zároveň se zabývá i vývojem webu (má k dispozici programátory i grafiky). Bude pro vás komfortnější (a pro samotný vývoj webu i efektivnější) mít vše 'pod jednou střechou”.
Co znamená vývoj webové aplikace
Webové aplikace sice vypadají jako webové stránky, ale jsou více zaměřené na interakci. Pokud potřebujete nástroj k automatizaci procesů nebo chcete vytvořit online produkt či službu, pak hledáte vývojáře webové aplikace. Rezervační systémy, CRM systémy, které mohou pomoci ke skutečné znalosti klienta, nebo CRM systémy i webové dispečinky jsou příklady dalších typů webových aplikací. Můžeme tedy říct, že webová aplikace umí víc než web - například pracovat s daty, které na webu návštěvníci zadají. Z výše uvedeného vyplývá, že vývoj webových aplikací je náročnější než vývoj webu. Náročnost se odráží v potřebných programovacích znalostech, v době realizace i v ceně za vývoj.
supplierSelection.supplierSize.microSizedBusiness.title

Jaký typ vývoje softwaru pro svůj projekt potřebujete

Existují 3 typy vývoje softwaru. Výběr bude záležet na tom, zda software, který potřebujete, byl již vytvořen, nebo ke stávajícímu potřebujete realizovat nějakou nástavbu, nebo zda se jedná o specifický software, který se musí vyvíjet na míru.

Typizovaný aplikační software TASW (tzv. krabicové řešení)
Jedná se o již hotový aplikační software, jehož variabilita je omezena možnostmi aktivací nebo deaktivací různých modulů či nastavení. Výhodou je, že pokud nepotřebujete žádné speciální funkce a vystačíte si s tím, co už bylo vytvořeno, máte k dispozici hotové řešení. Tzv. krabicové řešení (označováno také jako out-of-the-box) je rychlejší a také levnější oproti softwaru tvořenému na zakázku. Na druhou stranu, pokud byste potřebovali aplikaci přizpůsobit vašim potřebám, může to být velmi náročné (technologicky, časově a cenově) nebo dokonce nemožné. Příkladem softwaru, který je typizovaný a připravený k prodeji (Typified Application Software) je Content Management System (CMS), který se využívá k vytváření, správě a archivaci obsahu webových stránek. Takovým redakčním systémem je např. WordPress. Jako další příklad pro vaši představu můžeme uvést administraci pro správu e-shopu - Shoptet.
Zakázkový aplikační software (tzv. na zakázku)
Software tvořený na zakázku (Custom Made Application Software) dokáže zohlednit vaše specifické požadavky na daný software a velmi dobře reflektovat vaše přání a potřeby. Protože je zakázkový software finančně i časově náročný, vždy našim zákazníkům nejprve doporučíme možnost využití typizovaného aplikačního softwaru, pokud na trhu existuje. Typickým příkladem je e-shop. Pokud se na nás zákazník obrátí s poptávkou na vývoj e-shopu, vždy nejprve zákazníkovi doporučíme vybrat si z již existujících administrací pro správu e-shopu. Pokud má ale zákazník specifické požadavky, které existující možnosti nesplňují, pak pro zákazníka rádi vyvineme e-shop na míru přesně dle jeho požadavků.
Kombinace ISW a TASW (krabicového a zakázkového řešení)
U tzv. kombinovaného řešení je dodavatel ochotný v typizovaném aplikačním systému udělat změny, které potřebujete (dovyvinout moduly nebo funkce). Nebo můžete využívat TASW, ke kterému vám jiný dodavatel bude schopen vyvinout potřebnou nástavbu. Kombinace krabicového a zakázkového řešení sice není příliš častým jevem, ale již jsme tento typ vývoje realizovali například u účetních softwarů.

Důležitá kritéria k výběru dodavatele softwaru

Při výběru dodavatele je důležité zohlednit nejen používané technologie, ale také rozsah zakázky a očekávanou dobu spolupráce. Toto jsou totiž tři důležité pilíře, na kterých stojí vaše spokojenost s budoucím dodavatelem.

Programovací jazyk / vývojové prostředí a operační systém

rails
javascript
python
c++
ruby

Pokud již máte nějaký produkt, který chcete dál rozvíjet, otázku vývojového prostředí máte vyřešenou, protože vyvíjené rozšíření softwaru bude ve stejném programovacím jazyce, jako je produkt, který už máte. Pokud jste v situaci, kdy chcete vyvíjet něco úplně nového, pak je důležité se zaměřit na výběr vhodného vývojového prostředí. Populárními programovacími jazyky jsou například Java Script, Python, C++, Perl nebo Ruby. Neexistuje jednoznačné doporučení volby na konkrétní programovací jazyk k použití ve vývoji softwaru, protože pro každý typ softwaru se hodí jiný typ vývojového prostředí. V případě, že máte možnost volby, tak nejlepší programovací jazyk je ten, který je tzv. 'in', protože se očekává, že má zajištěnou podporu a časté aktualizace.

Pokud nemáte představu o vývojovém prostředí, které by bylo ideální pro realizaci právě vašeho projektu, doporučujeme nezávislou konzultaci na toto téma ještě před započetím spolupráce s dodavatelem. Ke konzultaci můžete využít např. svého správce sítě, IT pracovníka nebo se obraťte přímo na dodavatele. Ten by vám měl poskytnout jasné informace o tom, v jaké míře je dané vývojové prostředí používané, jak často probíhají aktualizace, jak dlouho s daným programovacím jazykem pracuje apod. Co se týče operačního systému, opět je třeba, aby vámi vybraný dodavatel byl schopný daný software vyvinout v souladu s vámi vybraným / používaným operačním systémem (např. Microsoft, Linux, Android apod.).

Rozsah zakázky
Rozsah zakázky
Rozsahem zakázky se myslí především finanční rozsah. Před výběrem dodavatelů, které chcete oslovit, zvažte i pohled z druhé strany. Je zakázka pro daného dodavatele softwaru přiměřeně velká? Pokud totiž budete poptávat zakázku v hodnotě např. 400 tis. Kč, určitě je na místě oslovit střední dodavatele. Můžete zkusit oslovit i velké dodavatele softwaru, ale pravděpodobně před vaší poptávkou upřednostní klienty s poptávkou většího rozsahu. Pokud by velký dodavatel vaši zakázku přeci jen přijal, existuje riziko, že při následné spolupráci bude upřednostňovat klienty, kteří u něj mají větší zakázky než vy, což se může negativně projevit na kvalitě spolupráce.
Předpokládaná doba spolupráce
Předpokládaná doba spolupráce
Pokud potřebujete vyvinout např. mobilní aplikaci pro nějakou konkrétní akci, která bude trvat omezenou dobu (např. 3 měsíce), pak s takovým projektem můžete oslovit freelancera nebo malého dodavatele. Pokud ale budete váš projekt v budoucnu dále rozvíjet a bude vás provázet vaším podnikáním dlouhodobě, pak je lepší varianta vybírat mezi středními a velkými dodavateli, kteří jsou stabilní a mají mnohaletou historii.

5 základních otázek, které vám pomohou při výběru dodavatele

Když už víte, mezi jakými dodavateli byste měli toho svého hledat, je čas přistoupit k další fázi výběru. Na následujících řádcích vám řekneme, jak zjistit, který z dodavatelů bude vhodný právě pro váš projekt. Připravili jsme pro vás 5 zásadních otázek, skrze které získáte odpovědi, které pro rozhodování potřebujete.

Jde o základní předpoklad pro navázání budoucí spolupráce, protože bez znalosti potřebných technologií nebude moci vaši zakázku realizovat. Důležité je, jaké zkušenosti s danou technologií dodavatel má. Pokud jen okrajovou a primárně používá jiné technologie, je pro vás lepší se poohlédnout po jiném dodavateli. Neméně důležitým ukazatelem je také to, zda dodavatel sleduje novinky ve vývoji aplikací, protože i to má vliv na kvalitní programování aplikace.
Výhrou je, pokud má dodavatel zkušenost s podobným projektem, jako je ten váš. Takový dodavatel se už setkal s nástrahami a slabými místy u podobného produktu, takže se jim u vašeho projektu snadno vyhne. Také díky zkušenosti už ví, jakou cestou se má vydat a kudy cesta rozhodně nevede. To vše vám ušetří čas i peníze. I když dodavatel ve svém portfoliu podobný produkt nemá, ještě ho neodepisujte. Podívejte se na to, jestli má široké portfolio produktů. Pokud ano, značí to velkou šanci na úspěch. Schopný dodavatel, který má ve svém portfoliu rozličné množství produktů napříč obory, nemá evidentně problém se do nového tématu vnořit, poznat ho, pochopit a následně vyvinout adekvátní software. Někdy také stačí, když má dodavatel zkušenost s dílčí částí softwaru. Například budete poptávat vývoj mapových aplikací, jejichž stěžejní součástí bude GPS. Podobnou aplikaci sice u dodavatele nenajdete, ale v jeho portfoliu najdete jiné aplikace, které GPS obsahují. To je dobré znamení, že si dodavatel bez problémů poradí i s vývojem vaší aplikace.
Reference by měly být především ověřitelné. V praxi není výjimkou, že v pokročilé fázi výběru dodavatele si potencionální klient vyžádá kontakty na stávajících či minulé zákazníky a reference si ověří. Nebojte se využít tento rychlý a ve své podstatě i jednoduchý způsob, jak získat relevantní informace o fungování daného dodavatele. Určitě se rádi dozvíte, jak je daný dodavatel kvalitní, spolehlivý, profesionální a jak spolupráce skutečně probíhá.

Příklady otázek na stávajícího klienta:

  1. Jaká je rychlost komunikace a reklamace?
    • Jak dodržují cenu a čas? Byla na začátku projektu cena zásadněnižší, než je nynější cena účtovaná za podporu?
    • Když něco slíbí, splní to v termínu?
  2. Jaké je složení a stabilita týmu? (junior x senior, fluktuace)
  3. Jak často předávají práci s chybami a jak jsou ty chyby závažné?
  4. Jaký mají smysl pro detail?
    • Tzn., udělají i něco navíc? Příklad z praxe: Pokud nám klient zadá vytvořit databázi 2000 uživatelů, náš klient nedostane jen databázi, kterou požadoval. Dostane od nás databázi s filtry, které usnadní vyhledávání jednotlivých uživatelů.Zkrátka u práce přemýšlíme.
  5. Přichází aktivně s nápady a řešeními?
Doba působení na trhu má svou váhu, protože pokud je dodavatel na trhu pouze rok, existuje větší riziko, že dojde k ukončení podnikání, než když se jedná o stabilní společnost fungující 20 let. Dále je také pravděpodobné, že nebude mít tolik zkušeností a tak nebude moci předejít některým úskalím vývoje daného softwaru, jako dodavatel, který má v oboru mnohaleté zkušenosti. Jak je podnik důvěryhodný a stabilní, vám také napoví data uvedená v obchodním rejstříku. Častá změna vlastníků, trvalá ztráta v podnikání nebo složitá vlastnická struktura nebývají totiž dobrá znamení při výběru dodavatele.
Jednoduše řečeno - není úplně ideální, když jsou velké rozdíly mezi velikostí společnosti poptávající software a mezi velikostí dodavatele, jak jsme již zmínili v úvodu našeho článku

5 základních otázek, které vám pomohou při výběru dodavatele

Když už víte, mezi jakými dodavateli byste měli toho svého hledat, je čas přistoupit k další fázi výběru. Na následujících řádcích vám řekneme, jak zjistit, který z dodavatelů bude vhodný právě pro váš projekt. Připravili jsme pro vás 5 zásadních otázek, skrze které získáte odpovědi, které pro rozhodování potřebujete.

Jak probíhá analýza požadavků?

Základní otázkou je, zda dodavatel provádí analýzu požadavků sám nebo jestli musí klient přijít už s detailním zadáním. Na základě našich zkušeností upřednostňujeme první variantu. Z našeho pohledu je výhrou pro obě strany, když provádíme komplexní analýzu (např. procesní analýzu, datovou analýzu, …) pro klienta my, protože díky tomu se detailně seznámíme s daným oborem a požadavky na vyvíjený software. Tím pádem můžeme s klientem už během analýzy projednat případné rizikové faktory a změny, které povedou k lepšímu řešení. Pro klienta to znamená úsporu času, protože nemusí připravovat detailní zadání a také financí, protože se vyhneme některým problémům už na začátku realizace softwaru.

Cena

Věděli jste, že na Google vyhledávači je jedním z nejhledanějších výrazů týkajících se vývoje aplikací slovní spojení vývoj aplikace cena? Cena webové aplikace (nebo jakéhokoliv jiného softwaru) není přesně stanovitelná především při použití agilní metody vývoje. A proto bývá cena vývoje aplikace nebo informačního systému uvedena jako cena orientační. Pokud je vývoj aplikace realizován pomocí metody vodopád, lze provést nacenění o mnoho přesněji.

Hodinová sazba
Hodinová sazba
Nízká hodinová sazba nezaručuje nízkou cenu vyvíjeného softwaru. To, co zdánlivě ušetříte na ceně za hodinu, se vám může zásadně prodražit v podobě času stráveném na vývoji systému.
Nejnižší nabídková cena
Nejnižší nabídková cena
Cena bývá při volbě dodavatele až na prvním místě. Nicméně i při výběru dodavatele často platí, že nejsme tak bohatí, abychom mohli kupovat levné věci. Nejnižší nabídková cena (a to i ta závazná) může vypadat velmi lákavě. V takovém případě je dobré se zeptat stávajících klientů, co za tu cenu můžete očekávat. Existuje riziko, že za nízkou cenu dostanete od dodavatele nezbytné minimum, které nakonec nebude stačit. Z toho se pak snadno dostanete do situace, že potřebné dodělávky budou cenově tak vysoko, že konečná cena zásadně předčí tu původně nabízenou.
Zahraniční dodavatelé
Zahraniční dodavatelé
S cenou souvisí také využívání zahraničních dodavatelů. Tato oblast skýtá několik rizik. Jedním z nich je nekvalita dodaného softwaru a velká chybovost – to se týká především dodavatelů z Indie. Druhým rizikem je jazyková bariéra. Při řešení vývoje softwaru je někdy náročné najít společnou řeč a porozumět si v technických pojmech, i když všichni zúčastnění mluví stejnou (mateřskou) řečí. V cizím jazyce je to ještě větší výzva a vzniká tak prostor pro mnohá nedorozumění a následné chyby.

Jak může vypadat výběrové řízení na dodavatele v 5 krocích

Výběrové řízení dodavatele softwaru může trvat několik týdnů i několik měsíců. Běžná doba, po kterou výběrové řízení trvá, je cca měsíc. Bývá pravidlem, že čím větší společnost, tím déle výběrové řízení trvá. Níže jsme vám ještě shrnuli 5 kroků, díky kterým pro vás bude snadné vybrat toho správného dodavatel pro váš nový software.

  1. Předvýběr dodavatelů dle základních kritérií
  2. Odeslání poptávky
  3. Absolvování online hovoru
    Zjištění, jak dodavatel reaguje, jakým způsobem komunikuje se zákazníkem atd.
  4. Užší výběr dodavatelů dle nastavených kritérií
  5. Návštěva dodavatele
    Zjištění jak firma vypadá uvnitř (organizovaná, čistá apod.), kdo a jak se mnou komunikuje (obchodník, který o mém projektu nic neví a jen chce prodat nebo projektový manažer, který se snaží poznat a vyvinout to nejlepší pro mě?) apod.
  6. Jednání o detailních podmínkách spolupráce
    Zjištění, jak dodavatel reaguje, jakým způsobem komunikuje se zákazníkem atd.
  7. Finální výběr dodavatele

Věříme, že teď už je pro vás výběr dodavatele softwaru procházka růžovou zahradou. A pokud máte i nadále pocit, že je to spíše procházka Jurským parkem, neváhejte se na nás obrátit. Se vším, s čím jsme vás seznámili, vám také rádi pomůžeme.

Provedeme Vás vývojem od začátku až do úspěšného konce

Návrh produktu, ověření záměru, konkurenční analýza

Návrh produktu, ověření záměru, konkurenční analýza

Buďte s námi od prvního nápadu. Máme zkušenosti, máme nápady, orientujeme se.

Funkčnost, design,
uživatelský komfort

Funkčnost, design, uživatelský komfort

Děláme software funkční, krásný a snadno použitelný. Vše pro Váš úspěch.

Zkušený a sehraný
vývojářský tým

Zkušený a sehraný vývojářský tým

Specialisté na architekturu, backend, frontend, layout a database. Aby Váš software byl robustní a stabilní.

SEO a online propagace
Vašeho produktu

SEO a online propagace Vašeho produktu

Pomůžeme Vám s prosazením Vašeho online produktu na trhu.

Vytvoříme vám informační systém na míru.
Rychlost, kvalita a 21 let zkušeností.
Získat nabídku