Jak vybrat kvalitního dodavatele softwaru
Správný výběr dodavatele softwaru je nezbytný k tomu, aby byl váš projekt úspěšný. Protože víme, že výběr kvalitního dodavatele není snadná disciplína, sepsali jsme pro vás všechny důležité informace, které vás úspěšně celým procesem provedou.
Ve své podstatě nezáleží na tom, zda hledáte někoho pro vývoj mobilních aplikací nebo pro vývoj webových aplikací či informačních systémů, protože níže uvedené rady a tipy platí pro všechny tyto případy.
Velikost dodavatele
Při výběru dodavatele na velikosti záleží, protože požadavky a potřeby na vývoj softwaru jsou jiné u zadavatele jakožto soukromé osoby a u zadavatele, kterým je velká společnost. Stejně tak jsou jinak náročné různě velké zakázky - ať už po stránce technické, časové nebo cenové. Proto je při výběru dodavatele skutečně důležité zohlednit i jeho velikost.
Druh softwaru, který chcete vyvíjet
Mezi často poptávané software patří webová nebo mobilní aplikace a informační systémy. Stává se, že dochází k záměně pojmů vývoj webu a vývoj webových aplikací. Hlavním důvodem je, že na první pohled vypadá web i webová aplikace stejně. Proto vám níže přiblížíme, jaký je v nich rozdíl, abyste nemuseli váhat, u koho máte potřebnou službu poptávat.
Jaký typ vývoje softwaru pro svůj projekt potřebujete
Existují 3 typy vývoje softwaru. Výběr bude záležet na tom, zda software, který potřebujete, byl již vytvořen, nebo ke stávajícímu potřebujete realizovat nějakou nástavbu, nebo zda se jedná o specifický software, který se musí vyvíjet na míru.
Důležitá kritéria k výběru dodavatele softwaru
Při výběru dodavatele je důležité zohlednit nejen používané technologie, ale také rozsah zakázky a očekávanou dobu spolupráce. Toto jsou totiž tři důležité pilíře, na kterých stojí vaše spokojenost s budoucím dodavatelem.
Programovací jazyk / vývojové prostředí a operační systém
Pokud již máte nějaký produkt, který chcete dál rozvíjet, otázku vývojového prostředí máte vyřešenou, protože vyvíjené rozšíření softwaru bude ve stejném programovacím jazyce, jako je produkt, který už máte. Pokud jste v situaci, kdy chcete vyvíjet něco úplně nového, pak je důležité se zaměřit na výběr vhodného vývojového prostředí. Populárními programovacími jazyky jsou například Java Script, Python, C++, Perl nebo Ruby. Neexistuje jednoznačné doporučení volby na konkrétní programovací jazyk k použití ve vývoji softwaru, protože pro každý typ softwaru se hodí jiný typ vývojového prostředí. V případě, že máte možnost volby, tak nejlepší programovací jazyk je ten, který je tzv. 'in', protože se očekává, že má zajištěnou podporu a časté aktualizace.
Pokud nemáte představu o vývojovém prostředí, které by bylo ideální pro realizaci právě vašeho projektu, doporučujeme nezávislou konzultaci na toto téma ještě před započetím spolupráce s dodavatelem. Ke konzultaci můžete využít např. svého správce sítě, IT pracovníka nebo se obraťte přímo na dodavatele. Ten by vám měl poskytnout jasné informace o tom, v jaké míře je dané vývojové prostředí používané, jak často probíhají aktualizace, jak dlouho s daným programovacím jazykem pracuje apod. Co se týče operačního systému, opět je třeba, aby vámi vybraný dodavatel byl schopný daný software vyvinout v souladu s vámi vybraným / používaným operačním systémem (např. Microsoft, Linux, Android apod.).
5 základních otázek, které vám pomohou při výběru dodavatele
Když už víte, mezi jakými dodavateli byste měli toho svého hledat, je čas přistoupit k další fázi výběru. Na následujících řádcích vám řekneme, jak zjistit, který z dodavatelů bude vhodný právě pro váš projekt. Připravili jsme pro vás 5 zásadních otázek, skrze které získáte odpovědi, které pro rozhodování potřebujete.
Příklady otázek na stávajícího klienta:
- Jaká je rychlost komunikace a reklamace?
- Jak dodržují cenu a čas? Byla na začátku projektu cena zásadněnižší, než je nynější cena účtovaná za podporu?
- Když něco slíbí, splní to v termínu?
- Jaké je složení a stabilita týmu? (junior x senior, fluktuace)
- Jak často předávají práci s chybami a jak jsou ty chyby závažné?
- Jaký mají smysl pro detail?
- Tzn., udělají i něco navíc? Příklad z praxe: Pokud nám klient zadá vytvořit databázi 2000 uživatelů, náš klient nedostane jen databázi, kterou požadoval. Dostane od nás databázi s filtry, které usnadní vyhledávání jednotlivých uživatelů.Zkrátka u práce přemýšlíme.
- Přichází aktivně s nápady a řešeními?
5 základních otázek, které vám pomohou při výběru dodavatele
Když už víte, mezi jakými dodavateli byste měli toho svého hledat, je čas přistoupit k další fázi výběru. Na následujících řádcích vám řekneme, jak zjistit, který z dodavatelů bude vhodný právě pro váš projekt. Připravili jsme pro vás 5 zásadních otázek, skrze které získáte odpovědi, které pro rozhodování potřebujete.
- Jak probíhá analýza požadavků?
- Jaké metody vývoje dodavatel používá?
- Jak dodavatel řeší design a jak probíhá UX?
- Jakým způsobem probíhá testování?
- Jak rychle a ochotně dodavatel reaguje na klienta?
- S kým budete jednat na straně dodavatele?
- Jaký dostanu vývojářský tým?
- Jak jsou nastavena autorská práva?
- Je dodavatel pojištěný?
- Má dodavatel kontakty na další profese?
Jak probíhá analýza požadavků?
Základní otázkou je, zda dodavatel provádí analýzu požadavků sám nebo jestli musí klient přijít už s detailním zadáním. Na základě našich zkušeností upřednostňujeme první variantu. Z našeho pohledu je výhrou pro obě strany, když provádíme komplexní analýzu (např. procesní analýzu, datovou analýzu, …) pro klienta my, protože díky tomu se detailně seznámíme s daným oborem a požadavky na vyvíjený software. Tím pádem můžeme s klientem už během analýzy projednat případné rizikové faktory a změny, které povedou k lepšímu řešení. Pro klienta to znamená úsporu času, protože nemusí připravovat detailní zadání a také financí, protože se vyhneme některým problémům už na začátku realizace softwaru.
Jaké metody vývoje dodavatel používá?
Existují dvě nejběžnější metody vývoje softwaru a každá má své pro a proti - tzv. vodopád a agilní vývoj. My upřednostňujeme metodu agilního vývoje, protože práce na projektu je rozdělena do menších etap, které se testují a vyhodnocují. Díky tomu vzniká prostor na zpětnou vazbu od klienta a pro případné změny během vývoje softwaru. U metody vodopádu se nejprve vytvoří detailní projekt, podle kterého se daný systém vyvíjí. Při použití této metody se obtížněji reaguje na průběžné změnové požadavky klienta. K zákazníkovi se software dostane až ve fázi testování, což je až po dokončení celého vývoje. Klient tak nemá možnost dávat dodavateli průběžně zpětnou vazbu. S našimi klienty nastavujeme metodu vývoje dle jeho potřeb. Velmi často se v praxi setkáváme s tím, že první fáze vývoje proběhne v režimu Fix Time Fix Price (metoda vodopádu) a další fáze se realizuje agilně.
Jak dodavatel řeší design a jak probíhá UX?
Je dobré vědět, jakým způsobem dodavatel řeší grafickou stránku softwaru. Ve své podstatě nezáleží na tom, zda využívá služeb externího grafika nebo má k dispozici grafika interního. Záleží na tom, jaký přístup ke grafické stránce má a jaký je výsledek. Pokud máte vlastního grafika, ověřte si, zda je dodavatel ochoten s ním spolupracovat. S grafickou stránkou softwaru je spojeno UI (user interface) a UX (user experience). Uživatelským rozhraním (UI) se zabývají právě grafici. Uživatelskou zkušeností (UX) se pak zabývají projektanti, analytici a marketingoví specialisté. V rámci UX řeší především umístění tlačítek, přehlednost a uživatelská zkušenost. Nicméně i grafik by měl mít přesah do UX, protože je třeba, aby věděl, že např. tlačítko s požadovanou akcí má být graficky výraznější než tlačítko s nežádoucí akcí. Smyslem UX je dovést uživatele k požadovanému cíli (např. vyplnění formuláře) a to co nejsnazší cestou. Další důležitou informací je, jakým způsobem dodavatel řeší a testuje vzhled dodávaného softwaru. Případně, zda vám dají software k dispozici, abyste jej mohli testovat na uživatelích (tzv. user testing).
Jakým způsobem probíhá testování?
Určitě je pro vás důležitá informace, zda a jak probíhá testování softwaru před tím, než vám dodavatel předá novou verzi. Také chtějte od dodavatele informaci, zda vám dají možnost otestovat si software v jednotlivých etapách vývoje.
Jak rychle a ochotně dodavatel reaguje na klienta?
Rychlost a ochotu poznáte už z reakce na vaši poptávku. U nás je zvykem reagovat na poptávku klienta téměř okamžitě, minimálně ve formě informace o přijetí poptávky a jejím následném zpracování. Poptávku zpracováváme bezodkladně, jen u poptávek s rozsáhlejší dokumentací kontaktujeme klienta obvykle do týdne. Takže pokud vám dodavatel po třech týdnech zašle obecnou nabídku, bývá to znamení, že na vás nebude reagovat při vaší spolupráci ani rychle a ani se zájmem. Otázku týkající se rychlosti komunikace a ochoty dodavatele se nebojte položit stávajícímu zákazníkovi, kterého se budete ptát na reference. Nebojte se také otevřeně zeptat, jak snadno se projektovému manažerovi (nebo jinému přidělenému pracovníkovi) dovoláte nebo jak dlouho trvá, než se vám ozve zpět. Také doporučujeme zeptat se na rychlost konzultace - za jak dlouho obvykle dodavatel naplánuje potřebnou schůzku.
S kým budete jednat na straně dodavatele?
Při výběrovém řízení s vámi bude s největší pravděpodobností jednat obchodník. Pokud se domluvíte na spolupráci, projekt bude přidělen týmu programátorů. V praxi se obvykle setkáte s tím, že buď budete po celou dobu jednat s obchodníkem, nebo vám bude přidělen programátor a budete jednat už jen s ním. Ani jedna z těchto variant není úplně ideální, protože obchodník nebude mít potřebné znalosti, aby mohl rozhodnout, a bude muset vše konzultovat s programátorem. Programátor zase nebude mít dostatek prostoru vzhledem k povaze jeho práce, aby s vámi komunikoval tak často, jak potřebujete a jazykem, který potřebujete. My jsme se v tomto ohledu vydali cestou projektového manažera. Projektový manažer je náš styčný důstojník pro klienta, kterému je vždy ochotně k dispozici. Výhodou je, že má dostatečný prostor pro komunikaci se zákazníkem a také dostatečné know-how na to, aby mohl některé záležitosti rozhodnout i bez projednávání s programátory.
Jaký dostanu vývojářský tým?
Nebojte se zeptat na tým. Pro vás je důležitá míra fluktuace (především u seniorů) a také je dobré vědět, jaký bude váš tým ve smyslu složení (senior x junior). V praxi není výjimkou, že si klient vyžádá od dodavatele konkrétní jména členů přiděleného týmu i jejich CV.
Jak jsou nastavena autorská práva?
Ve smlouvě musí být uvedeno, komu patří zdrojový kód. Velmi důležité je, abyste pro případ ukončení spolupráce s daným dodavatelem věděli, zda máte možnost předat kompletní systém k dalšímu vývoji jinému dodavateli. Ve vašem zájmu tedy je, aby vám patřil výkon autorských práv či odpovídající licence.
Je dodavatel pojištěný?
Pojištění dodavatele je pro vás nesporná výhoda. Konkrétně je důležité pojištění na finanční odpovědnost. Běžné pojištění firmy se vztahuje na věcně způsobenou škodu, kdežto pojištění na finanční odpovědnost se vztahuje na chybu v softwaru, která by vám způsobila finanční škodu.
Má dodavatel kontakty na další profese?
Výhodné pro vás je, pokud má dodavatel softwaru kontakty také na další profese jako je SEO specialista, copywriter nebo marketingový specialista, protože díky tomu můžete mít vše pohodlně tzv. pod jednou střechou. Pokud je dodavatel na trhu již nějakou dobu, obvykle tyto vazby má.
Cena
Věděli jste, že na Google vyhledávači je jedním z nejhledanějších výrazů týkajících se vývoje aplikací slovní spojení vývoj aplikace cena? Cena webové aplikace (nebo jakéhokoliv jiného softwaru) není přesně stanovitelná především při použití agilní metody vývoje. A proto bývá cena vývoje aplikace nebo informačního systému uvedena jako cena orientační. Pokud je vývoj aplikace realizován pomocí metody vodopád, lze provést nacenění o mnoho přesněji.
Jak může vypadat výběrové řízení na dodavatele v 5 krocích
Výběrové řízení dodavatele softwaru může trvat několik týdnů i několik měsíců. Běžná doba, po kterou výběrové řízení trvá, je cca měsíc. Bývá pravidlem, že čím větší společnost, tím déle výběrové řízení trvá. Níže jsme vám ještě shrnuli 5 kroků, díky kterým pro vás bude snadné vybrat toho správného dodavatel pro váš nový software.
- Předvýběr dodavatelů dle základních kritérií
- Odeslání poptávky
- Absolvování online hovoru
Zjištění, jak dodavatel reaguje, jakým způsobem komunikuje se zákazníkem atd. - Užší výběr dodavatelů dle nastavených kritérií
- Návštěva dodavatele
Zjištění jak firma vypadá uvnitř (organizovaná, čistá apod.), kdo a jak se mnou komunikuje (obchodník, který o mém projektu nic neví a jen chce prodat nebo projektový manažer, který se snaží poznat a vyvinout to nejlepší pro mě?) apod. - Jednání o detailních podmínkách spolupráce
Zjištění, jak dodavatel reaguje, jakým způsobem komunikuje se zákazníkem atd. - Finální výběr dodavatele
Věříme, že teď už je pro vás výběr dodavatele softwaru procházka růžovou zahradou. A pokud máte i nadále pocit, že je to spíše procházka Jurským parkem, neváhejte se na nás obrátit. Se vším, s čím jsme vás seznámili, vám také rádi pomůžeme.
Provedeme Vás vývojem od začátku až do úspěšného konce
Návrh produktu, ověření záměru, konkurenční analýza
Buďte s námi od prvního nápadu. Máme zkušenosti, máme nápady, orientujeme se.
Funkčnost, design, uživatelský komfort
Děláme software funkční, krásný a snadno použitelný. Vše pro Váš úspěch.
Zkušený a sehraný vývojářský tým
Specialisté na architekturu, backend, frontend, layout a database. Aby Váš software byl robustní a stabilní.
SEO a online propagace Vašeho produktu
Pomůžeme Vám s prosazením Vašeho online produktu na trhu.